Guldsmeder och juvelerare i Malmö; 6 bra tips för dig som är på jakt efter en förlovningsring

För den som bor i Malmö, eller har vägarna förbi, så har jag samlat några bra tips på var man kan hitta snygga vigsel- och förlovningsringar. De flesta är guldsmeder som gör ringarna på beställning efter dina önskemål men det finns även ringar som är färdiga modeller från något känt märke och så har jag smugit in lite vintage!

1. Peter Billsten - Butiken och guldsmedjan ligger på Regementsgatan 7, precis efter Slottsparken, och där har den funnits sedan 1999. Peter Billsten har lång erfarenhet som guldsmed och alla ringar görs förhand. Ringarna har en modern stil och på hemsidan finns ett bra urval av de ringar han har gjort att inspireras ifrån! Se en modern och snygg ring av Peter Billsten här.

 

2. MK Juvel - Hos MK Juvel, på Södergatan 11 mitt i stan, så hittar du ett brett urval av ringar från många av de kända märkena t.ex. Schalins, Engelbert, Stjärnringen och Georg Jensen. Jag gillar butikens exteriör och interiör som har en lyxig retrokänsla! Kolla in en fin alliansringen från MK Juvel här.

 
3. Bukowskis Market - Bukowskis Market är den lite "enklare" lillasystern till det välrenomerade auktionshuset Bukowskis där du kan fynda allt från konst till vapen och så givetvis smycken och förlovningsringar. Bukowskis Market finns förutom i Malmö (Kalendergatan 18) även i Stockholm, Göteborg, Norrköping och Helsingfors. Du kan se och buda på hela deras sortiment på deras hemsidan men har du vägarna förbi något av deras showroom så tycker jag absolut att du ska gå in! För det är trotts allt en annan sak att se, känna och klämma på ringarna i verkligheten.
 
 

4. Guldmakeriet - Guldsmedjan finns mitt i city på Stora Nygatan 25 och här kan du låta fantasin flöda och få ringarna precis så som du vill ha dem. Att bara fantasin sätter gränser är en klyscha som passar fint. Många ringar är organiskt utformade och fantasifulla.

 

5. David J. Butler - Guldsmedjan har funnits på Gamla Väster i mer än 20 år och här tycker jag absolut att ni ska gå in. Om inte för att beställa en ring så för inspiration inför framtiden! Tyvärr så var det stängt när jag hade vägarna förbi senast men det får bli ett nytt besök.

 

6. Liljeroths Juvelform - Detta är ännu en anledning att återvända till Malmö! Jag hann tyvärr inte med att besöka Liljeroths Juvelform när jag var i Malmö sist men har spanat in deras hemsida för inspiration. De finns på Föreningsgatan 70 och här görs ringarna förhand efter önskemål. Firman har funnits sedan 1954 och nu har de öppnat en filial med adress Djäknegatan 28 som heter Liljeroths Juvelform by pld.

Jag hoppas att detta kan ge lite inspiration inför nästa besök i Malmö. Skriv gärna en kommentar om ni har fler tips som jag inte tar upp här!

 

Kommentarer

Populära inlägg