The Tiffany Setting

 

Den klassiska ringen "The Tiffany Setting" är verkligen ringarnas ring, den urtypiska ringen jag ser framför mig när jag tänker på en förlovningsring (à la American style). Modellen är en solitärring med en briljantslipad diamant infattad med sex klor. Mycket klassisk. Formen på ringskenan kallas "knife edge" och är en signatur för Tiffany & Co. Fantastiskt snygg men inte helt bekväm att bära eftersom skenan är lite toppig runtom.

Prismässigt så får man betala lite extra för att det är just Tiffany & Co. men man får en vacker och tidlös ring från ett anrikt juvelerarhus. Efter att ha kikat på priserna på hemsidan så tycker jag endå att priserna känns ok jämfört med andra nordiska "märkesjuvelerare". Väljer man en ring med en 0.25 carats diamant så kostar den just nu från GBP 1,275 vilket motsvarar cirka SEK 15,000. Vill man istället ha en dubbelt så stor sten så går priset upp till GBP 2,750 cirka SEK 32,000. Viktigt att notera är att det inte står vilken kvalité på diamanterna som avses och beroende av vilken kvalite man väljer (the four Cs) så skiljer sig priserna avsevärt. Jag skulle endå tro att Tiffany & Co. har en bra lägsta standard.

Läs mer om Tiffany & Co. här.

 

Kommentarer

Populära inlägg